Címlap Aktuális Az autóipari beszállítói feltételek teljesítésének útján

ÚJ PROJEKT AZ ISD DUNAFERR ZRT.-NÉL
Az ISD Dunaferr Zrt. működésében kezdetek óta jelen vannak a kisebb-nagyobb minőségügyi változások, melyeket a piaci követelmények inspirálnak. Néhányan emlékezhetünk még a nagy minőségügyi projektekre, a spirálcső-gyártásnál az API-tanúsításra, majd az ISO 9000-es szabványok bevezetésének időszakára.

A közelmúltban az Európai Unió műszaki rendeletei és irányelvei jelentettek kihívásokat termékeink gyártása, ellenőrzése és tanúsítása terén. Mindeddig rendre teljesítettük a piaci-jogszabályi követelményeket, most azonban újabb kihívás előtt állunk. 

Az autóiparban működő vevőink elvárják, hogy az ISO 9001 szabványnál szigorúbb előírásnak feleltessük meg működésünket. Az új előírás a közismerten csak „autóipari szabványnak” nevezett ISO/TS 16949 szabvány. Valójában mit is jelent ez számunkra? Alapanyag-gyártóként hogyan bizonyíthatjuk megfelelőségünket az autóipari piaci szegmensben? (Megjegyzés: a köznyelv autóipar kifejezést használ az általánosabb járműipar helyett – én is ezt a kifejezést használom.)
Az ISO 9001 szabvány a vasműben dolgozók számára jól ismert követelményeket fogalmaz meg, hiszen működésünket, belső szabályainkat e szabvány előírásainak megfelelően alakítottuk ki. Az autóipari szabvány követelményei a minőségtervezés, a gyártási képességek felmérése és fejlesztése, a határidőre teljesítés és a garantáltan jó minőségű termékek biztosítása témákban sokkal szigorúbbak.
Az autóipari beszállítói követelmények teljesítése érdekében az ISD Dunaferr Zrt.-nél autóipari projekt indult. A projekt fő célkitűzése: a vállalat minőségirányítási rendszerének fejlesztése az autóipari követelmények teljesítéséhez.

A projekt két szakaszból áll:
I. szakasz: 2014.05.01.–2014.12.31.
Autóipari minőségtechnikák kidolgozása, új rendszerelemek bevezetése, vevői audit és a tanúsító cég auditján az autóipari megfelelés vizsgálata.
II. szakasz: 2015.01.01.–2015.12.31.
Új rendszerelemek működtetése, kiteljesítése, tanúsítás megszerzése.
A munka dandárját a technológiai folyamatok területén a speciális minőségtechnikákkal készülő termék- és folyamattervezés jelenti – ezeket a vasműben eddig nem használtuk. A munka lényege a folyamatok felvázolása, a kockázatok felmérése, majd ennek alapján az ellenőrzési tervek meghatározása. Igen nagy hangsúlyt kap még a mérőrendszerek elemzése is. A projekt egyelőre a Meleg- és Hideghengerműben zajlik, de a későbbiekben szükségessé válik a metallurgiai technológiákra történő kiterjesztése is.
Vajon miért követeli meg beszállítóitól az autóipar ezt a komoly tervezési munkát? Miért nem elégszik meg az ISO 9001 szerinti tanúsítással? A válasz egyszerű: minél nagyobb gondot fektetünk a tervezési fázisra, a megelőzésre, a gyártásba épített ellenőrzésre, annál kevésbé hibázhatunk az előállítás során. A részletes, átgondolt minőségtervezés komoly költségmegtakarítást is jelenthet mind a beszállítónál, mind a vevőnél, hiszen a folyamatokban a hibák részarányának csökkenését eredményezi. Az autógyárak nem engedhetik meg maguknak, hogy megbízhatatlan beszállítókkal dolgozzanak együtt, hiszen a járművekben az apró meghibásodások is komoly baleseteket, súlyos egészségkárosodást, akár halált is okozhatnak. Gondoljunk csak az autógyártók felelősségvállalására: ha hibát fedeznek fel a kiszállított termékekben, akár egy egész gyártási szériát is visszahívnak! Nos, az autóipari beszállítóknak is alkalmazkodniuk kell ehhez a gyártói magatartáshoz, minőségtudatossághoz.
Ha körbenézünk Dunaújvárosból, a szélrózsa minden irányában találhatunk Magyarországon járműpari multikat: Esztergom, Győr, Kecskemét, Szentgotthárd. A magyar kormány is arról beszél, hogy Magyarországnak régiós autóipari fellegvárrá kell válnia. Az autógyárakhoz már kiépült, vagy jelenleg épül a beszállítói kör, melynek alapanyagra is szüksége van.
Mihez is gyárt jelenleg alapanyagot az ISD Dunaferr Zrt.? Szállítunk alapanyagot kipufogóhoz, felnihez, autóülések acélvázához, stb. E termékkör egyre bővülhet, tehát érdekünk, hogy megfeleljünk az autóipari piaci szegmens elvárásainak is. Amiben biztosak lehetünk: a piacok egyre igényesebbek. Nem csak az autóipari, hanem általánosan minden acélfelhasználói piacra igaz ez. A fejlődés a gyár talpon maradásához elkerülhetetlen – a tegnap és a ma teljesítménye holnap már nem elég. Cégünk fejlődését az autóipari felkészülés jól szolgálja. Kérem tehát, hogy minden munkavállaló, aki a projektben érintett, adja majd felkészültségét, tapasztalatát és nem utolsósorban együttműködését a projekt sikeréhez. Csak együtt sikerülhet!
Hevesiné Kővári Éva


„A valóságban nem a munkaadó fizeti a béreket, hanem a termék. A vezetés pedig szervez: úgy szervezi a termelést, hogy a termékek képesek legyenek fizetni.”
(Henry Ford)

Módosítás: (2014. június 24. kedd, 21:37)

 

Keresés a teljes weboldalon