Címlap Hírek Tudományfigyelő Kiterjesztett valóság alkalmazása a karbantartásban

Néhány év múlva napi „munkatársunk” lehet

A kiterjesztett valóság — AR — olyan számítástechnikai terület, melyben ötvöződik a valódi és a virtuális világ. Egyes jóslatok szerint ez a módszer lesz a közeljövő első számú információs eszköze.

 

Ilyen rendszereket manapság már okos­telefonokon és táblagépeken is futtathatunk. A beépített kamera által mutatott képre a rendszer rávetíti a grafikus tartalmat, felhasználva a gép helyzetmeghatározó alkalmazását.

A módszer természetesen felveti az ipari alkalmazások lehetőségét is, a komplex szerkezetek karbantartásához nagy segítséget nyújthat a kiterjesztett valóság. A végrehajtandó lépéseket könnyebb megérteni, ha nem papíron, rajzokon kapjuk meg, hanem olyan (számítógéppel rajzolt) háromdimenziós alakzatokat helyezünk el a tényleges berendezéseken, amelyek lépésről-lépésre bemutatják a feladat végrehajtásának menetét.

Az ilyen irányú felhasználás lehetőségeit több helyen is kutatják, az egyik ilyen tudományos műhely az Egyesült Államokban a Columbia Egyetem számítógépes grafika és felhasználói felületek laboratóriuma.  Az ARMAR (kiterjesztett valóság a karbantartásban és a javításban) projekt célja az, hogy a számítógépes grafika technikai lehetőségeit kihasználva segítse a karbantartási folyamatok szakszerű végrehajtását. A célok között szerepel a költségcsökkentés, a karbantartás hatékonyságának növelése, a személyzet betanításának támogatása, valamint a berendezések maximális üzembiztonságának biztosítása.

A kutatás egyik fejlesztett eszköze a fejen viselt, kamerával ellátott szemüveg, amely mozgáskövetéssel kombinált, így segítve a karbantartó személyzetet a javítási folyamatok megfelelő végrehajtásában.

A szemüveg kihasználja a legmodernebb mozgáskövetési, vezeték nélküli mobil számítástechnikai, 3D modellezési, valamint gép-ember felhasználói felületi technológiákat.

Természetesen a rendszer nem csak a szemüvegből áll, a működéshez komoly kiszolgáló infrastruktúra kell, hiszen az adott karbantartandó berendezés összes adatának (darabjegyzék, 3D modell, javítási leírás, javítási adatbázis) rendelkezésre kell állnia egy karbantartást támogató rendszerben. A szerelő által valós időben látott képekre a szemüveg rákeveri a számítógépes képfelismerő rendszer által azonosított, majd a 3D modellező rendszer által kibővített szerelési útmutatókat, így a felhasználó gyakorlatilag a végrehajtandó műveleteket látja maga előtt.

Vizsgálják továbbá a kiterjesztett valóság hatását az egyén pszichomotoros fejlődésére (mozgások, mozdulatok végrehajtása, az összefüggések felismerése, problémamegoldó képesség növekedése). A rendszer alkalmas a felhasználó által kezdeményezett műveletek bevitelére is. Az állapotjelentések felvitelére nagyon kényelmes módszer lehet a „látszólagos” érintőképernyő.

A kutatásokat az NVIDIA és a Google is támogatta, de a Google önállóan is fejleszti a lassan tömeggyártásba kerülő kiterjesztett valóság eszközét, a Google Glass elnevezésű szemüveget. Az eszközök árának csökkenése és széles körű elterjedése után az AR technológia használata néhány éven belül hétköznapi valóságként megjelenhet a nagyvállalatok folyamataiban is.

Módosítás: (2013. október 16. szerda, 08:06)

 

Keresés a teljes weboldalon